tiistai 20. elokuuta 2013

elonmerkkejä

Nyt olen turvallisesti Riverassa hostperheeni luona, tavarat on laitettu kaappiin omille paikoilleen ja kotiutuminen alkaa hitaasti mutta toivottavasti varmasti!

Lähdin siis matkaan torstaiaamuna, minua oli saattamassa lentokentälle äiti, iskä ja siskoni Elli. Käytiin starbucksissa ja sanottiin hyvästit. Se oli ehkä yksi rankoimmista asioista joita olen elämässäni tähän asti tehnyt. Sitten mentiin muiden vaihto-oppilaiden kanssa läpi kaikki tarkastukset yms ja pian oltiinkin jo lentokoneessa matkalla kauas pois. Lento Pariisiin kesti noin kolme tuntia ja meillä oli päälle viiden tunnin vaihto. Aika kävi hyvin pitkäksi, ei siellä lentokentällä mitenkään hirveästi ole tekemistä ja ilmaista wifiäkin oli vain puoli tuntia eli yhtä tyhjän kanssa. :D Meitä oli siis samalla lennolla kuusi Uruguayhin ja viisi Argentiinaan menijää.

Sitten oli edessä lento Buenos Airesiin. Kukaan ei ollut maininnut että meillä olisi välilasku Buenos Airesissa eli tuli siis hyvin yllätyksenä. Mutta ei se mitään, vaihto oli hyvin lyhyt ja lento Montevideoon kesti vain kaksikymmentä minuuttia.

Carrasco Airport Montevideo

Perillä Montevideossa odottelimme (vaihteeksi) taas vähän lisää, ja sitten suuntasimme orientaatioleirille estancialle eli vähän niinkuin maatilalle jonkin verran Montevideon ulkopuolelle. Paikka oli tosi kiva ja meille järjestettiin siellä ensimmäisenä päivänä erilaisia farmijuttuja, niinkuin traktorikierros ympäröiville pelloilla ja lehmä lypsämistä. :D Muuten ensimmäinen päivä oli pääasiassa omistettu nukkumiselle ja suihkussa käymiselle piiiiitkän lennon jälkeen. Illalla leikimme jotain tutustumis- yms leikkejä.

Minä ja vasikka minikokoisessa häkissään :(

Maisemia estancialla

Aamupala

Toisena päivänä meillä oli itse kunnon orientaatio, eli paljon puhetta erilaisuuksista hyväksymisestä yms yms eli pääasiassa kaikkea sitä samaa mitä on tolkutettu siitä asti kun päätin lähteä vaihtoon. Sääntöjä yms. No, nyt ne ainakin tiedetään. Ohjelma oli kuitenkin oikein hauska ja YFUn vapaaehtoiset täällä Uruguayssa olivat todella hulvattomia tyyppejä ja saimme kuullaties mitä tarinoita heidän omista vaihtovuosistaan ja seikkailuistaan. Illalla meillä oli bonfire ulkona ja volunteerit soittelivat kitaraa ja lauloivat uruguaylaisia ja myös kyllä englanninkielisiäkin lauluja. Hengailtiin vain siinä ympärillä ja se oli todella tunnelmallista. :D

Bonfire

Kuvassa Naomi (USA), Marie (Belgia), Tiril (Norja) ja Bianca (Suomi).

Leirin ehdottomasti parasta antia oli kuitenkin muiden vaihto-oppilaiden tapaaminen ja tutustuminen. Sain paljon uusia kivoja kavereita ja nyt jo on suunnitteilla kivoja reissuja ja vierailua muitten vaihtareitten luona kesälomalla. :) Meitä vaihtareita oli leirillä 56 ja 35 oli saksalaisia eli siis saksaa kyllä kuuli puhuttavan enemmän kuin englantia ja espanjaa.

Sunnuntaina lähdimme pois leiriltä ja suuntasimme Montevideon isoon Tres Cruces-bussiterminaaliin josta kaikki lähtivät omiin suuntiinsa. Minun suuntani oli melkein seitsemän tunnin bussimatka Riveraan. Samalla bussilla tuli saksalainen tyttö joka on myös Riverassa, suomalainen Leila joka on pikkukylässä nimeltä Minas de Corrales noin tunti Riverasta etelään ja belgialainen tyttö joka on pikkukylässä nimeltä Tranqueras melko lähellä Riveraa. Bussi oli melkein tunnin myöhässä saapuessaan Riveraan, jonka bussiterminaalissa meitä olivat vastassa isäntäperheet. Minun perheestäni olivat kaikki minua vastassa ja heillä oli myös perheen koira Sol mukanaan. He olivat tehneet ison kyltin jossa luki Bienvenida a Uruguay Emma. He ovat todella mukavia ja olen hyvin onnekas että olen saanut näin ihanan perheen.

Montevideosta bussiterminaalin ulkopuolelta

Bussissa matkalla Riveraan

Mun ihana uruguayperhe oli koristellu! <3

Kirjoitan myöhemmin lisää ensimmäisistä päivittäin perheessä ja koulun alusta, nyt mennään hakemaan perheen tyttöä koulusta ja minulla on myöhemmin tänään vielä espanjantuntikin!!:)

Kaikki on siis hyvin, huolehtijat Suomessa älkää huolehtiko!

1. hei haluisitko vähän kertoo millaisia yfun säännöt on ja kuinka tarkkoja niistä ollaan?:) ja mitä mieltä itse olet niistä säännöistä

1. Perussäännöt ovat että ei saa tulla (tai saattaa ketään) raskaaksi, ei saa ajaa, käyttää huumeita eikä juoda alkoholia. Riippuu aina vähän siitä, että mihin maahan menee että kuinka tiukkoja säännöt ovat ja miten niitä tulkitaan. YFU uruguay esim ei oo millään tavalla tiukimmasta päästä ja meille kerrottiinkin orientaatiossa että nää säännöt on pikemminkin luottamuksen rakentamista kun ehdottoman kiellettyä, TIETENKIN SÄÄNNÖSTÄ RIIPPUEN! Huumeita tai raskauksia ei hyväksytä, kotiin käy matka niistä samantien. :D
      Ja tietysti pitää myös noudattaa maan lakeja ja perheen sääntöjä.
      Mun mielestä nää säännöt on ymmärrettäviä ja oikein bueno, eikä ne todellakaan rajoita elämää mitenkään dramaattisesti! :)

2. okei kiitos:) ufy ei siis rajoita matkustamista niinkuin esim. rotary tekee?

3. maan yfulle pitää kyllä aina ilmoittaa jos matkustaa pois omasta kaupungista tms, maasta vähän riippuen ja kyllä pitää siis siinä samalla tavallaan kysyä lupa koska onhan YFU vastuussa niin niitten tarvii tietää että missäpäin maata oppilaat heiluu :D ja on mahdollista että ne sanoo ei, se on vaarallista tai että olet jo matkustanut tarpeeksi yms. sillä vuosivaihto on perhe ja kulttuurivaihto eikä esim etelä-amerikan ympäri matkustelua. ja unohdin aikasemmin mainita mutta siis koulussakin pitäisi aina olla, ellei tyylii oo kipeä yms :)