torstai 22. elokuuta 2013

kaikki hyvin

Ihan ekaksi haluan julistaa kaikille, että olen rakastunut. Uruguayhin. Tämä maa, ihmiset ja Rivera ovat kaikki mahtavia asioita ja en voisi olla onnellisempi tänne päätymisestäni! Mutta siitä myöhemmin, nyt kirjoitan eroista päivistä ihan niinkuin aikasemmin lupasin.

Sunnuntai-iltana siis sen jälkeen kun olin tavannut perheeni Riveran bussiasemalla nousimme autoon ja suuntasimme kohti kotia. Olin aivan tajuttoman väsynyt ja olo oli sekava, espanja ei sujunut ja tuntui kuin olisin solmussa. Perhe hymyili ja oli kaikin puolin ihana, mutta minulla oli koko ajan jotenkin tyhjä ja rauhaton olo. He olivat valmistuneet ruokaa ja söimme yhdessä, minulle esiteltiin taloa ja kävin melkein suoraan nukkumaan. Jaan huoneen perheen 7-vuotiaan tyttären kanssa, en puhu vielä nimillä kun en ole saanut aikaiseksi kunnolla selittää blogiani vielä espanjaksi enkä ole kysynyt lupaa nimien yms mainitsemiseen. No mutta siis kumminkin, huoneen jakaminen on oikeastaan kaikin puolin mainio juttu, nyt minulla ei ole mahdollisuutta eristäytyä kaikesta ja olla awkward. :D Tulemme toiveen oikein hyvin ja hän on ihanan kärsivällinen selittämään asioita niin että ymmärrän. 

Seuraavana aamuna eli maanantaina siis, sain nukkua pitkään. Uruguayisä (mun pitää tosiaan miettiä suomenkieliset nimet näille perheenjäsenille, espanjaksi ovat mamá ja papá) lähti töihin ja sisko kouluun ja olin hostäidin kanssa kahdestaan kotona.  Kahden maissa mentiin hakemaa hermana koulusta. Hän käy toista luokkaa melkolailla Riveran keskustassa. Seisoskeltiin pihalla jonkin aikaa ja sitten ikkunaan ilmestyi valtava määrä lapsia, jotka kaikki hymyilivät ja vilkuttivat minulle. Mentiin hostäidin kanssa sisälle ja tokaluokan opettaja ilmoitti että olen ollut päivän kuuma puheenaihe ja minut kutsuttiin vierailemaan luokkaan sitten kun espanjani paranee, kuulemma kysymyksissä löytyy. :D Lapset olivat ihania, mun silmät on kuulemma muy kauniit. Sitä saa muutenkin kuulla täällä koko ajan. Käytiin muuten kanssa keskustassa ostamassa mulle simkortti puhelimeen ja vihkoja kouluun yms. Näin vähän keskustaa.

Kaikkial on kulkukoirii ja muita sellaisia, tulee sad fiilis :(

Läheltä mun kotii

Tiistaina mun oli tarkoitus aloittaa liceo, joten herättiin aikaisin ja heitettiin hermana kouluun ja mentiin hostmamán kanssa koululle venaileen. Rehtori ei kuitenkaan ollu paikalla ja venailtiin pari tuntia, aika kävi pitkäksi. Sitten ihan out of the blue rehtori ilmestyi paikalle ja kaikki tapahtu tosi nopeasti. Mut kuljetettiin johonkin toimistoon ja mun arvosanat passi yms tarkastettiin ja sit ne vissiin mietti et mille luokalle mut laitetaan. En ymmärtänyt mitään kun kaikki puhu niin hirveen nopeasti ja sitten iha yllättäen se rehtori työnsi mut hartioista johonkin random luokkaan täynnä oppilaita ja esitteli mut niille. Mun tuleva luokka, bien. Kaikki tuijotti mua ja kyseli kaikkee siltä rehtorilta ja se vastaili mutta ne puhu niin nopeesti ja olin niin jäässä etten oikeen tajunnut mitään, musta ne kumminkin puhu ku koko ajan kuulu "emma", "finlandia" ja "rubia". Seisoin vaan siinä ja kaikki tuijotti, oli mainio olo, ei. 

Sit mut työnnettiin pois sieltä luokasta ja mentiin hakemaan hermana koulusta ja mentiin shoppailemaan Brasilian puolelle. Mulla oli espanjantunti, ne on aina YFUn area repin eli vastaavan luona. Täällä Riverassa vastaava on sellanen aika vanha nainen, jonka talossa on tosi kylmä. Tähän asti tunneilla on käyty sellaisia asioita joita jo tiedän, kuten numeroita ja kuukausia, mutta eihän se kertaus haittaakaan. YFU uruguay siis tarjoaa ihanasti kaikille uruguayhin tuleville vaihto-oppilaille 36 espanjantuntia ilmaiseksi. Vaikka tarjoaa tarjoaa, pakollisiahan ne on, mutta musta ihan hyödyllisiä.

Mulla oli mun eka kunnon koulupäivä keskiviikkona. Mut työnnettiin taas sinne toimistoon jossa sihteeri-ihmiset yritti saada Google translatea toimimaan kun ne yritti kysyy multa kysymyksiä. Oisin osannu ilmankin, mutta ne vaa kylmänviileesti ignooras mun yritykset ilmoittaa entiendo eli ymmärrän. No mutta kumminkin mun mielestä koulun henkilökunta mitä tähän asti oon tavannu on ollu kaikki tosi mukavia, vaikka mun luokkalaiset on tähän asti aina ilmoittanu että "profa es loco" eli että ope on hullu. Paitsi fysiikanopettaja on kuulemma tosi hyvännäköinen. No jaa... :D 

Sit mut laitettiin luokkaan, kaikki oli siellä jo valmiina istumassa. Kaikki oli tosi ihania, ne selitti kaikkii käytäntöjä, joita siis ei ole, ja muuta sellasta. Ja kaikilla  on hirveästi kysymyksii Suomesta ja musta ja sellaisesta. Nautin nyt niin kauan kun mun suosio kestää. Ja sitä riittää, kaikki oli niin keskittyny mulle juttelemiseen että ne vaa ignooras kaikki opettajat ja puhu niitten päälle. :D Eikä se ees haitannut niitä, ne vaa jatko hölötystä siellä taustalla vaikka ketää ei kiinnostanut.

Kaikkial on tollasii random hevosia vaa kuljeskelemassa :D

Tyypillisiä uruaylaisia taloja 

Suosiosta puheen ollen, meillä on joka päivä kolme n 10 minuutin recreota eli välkkää. Mun luokkalaiset raahas mut aina käytävälle seisomaan ja sit oikeesti kaikki, siis KAIKKI vaa tuijotti mua kaukaa ku oon blondi ja ulkomaalainen. Äly moni tuli moikkaa ja esittäytymään, mutta en kyllä enää muista kenenkään nimee. Sit facebookis tulee kaveripyyntöi mut en enä muista kuka on kuka. :D Ja täällä aina moikatessa annetaan beso eli poskipusu, ihan kaikille vähänkään tutuille, opeille ja kaikille. Mua on pussailtu kuluneen viikon aikana enemmän kun mun koko elämän aikana. :D ja kaikki kehuu mua koko ajan, alkaa jo vähän ärsyttää ku yrittää käydä keskustelua joka vaatii paljon keskittymistä ja toinen keskeyttää koko ajan vaa ilmoittaakseen sadasta kertaa että mulla on nätit hiukset. Joojoo :D

Meillä oli bilsaa, fysiikkaa, englantia ja jotain muuta, en nyt muista mitä. :D Enkus nää on niin alkeellisella tasolla että huhhuh. :D mut de nada, opin puhuun espanjaa nopeampaan. Kotonakaan ei puhuta yhtään enkkua, mutta onneksi ei hirveästi portugalia vaa enemmän espanjaa. Koulussa ne tykkää kiusaa mua ja puhuu mulle portugali ja sit ne nauraa ku en tajuu mitää. :D Täällä fronteralla kaikki vissii puhuu kans portugalia eli bueno, lisää mitä en ymmärrä.

Oho, tulipa tekstiä! :D no oh well, ne lukee ketä kiinnostaa. Tiivistetysti siis, viihdyn mainiosti, mun luokka on ihana ja hauska, mut on jo kutsuttu ties mihin bileisiin ja musta on vissii tullu jonku jalkapallojoukkueen maskotti! Perhe on ihana! Espanja alkaa jo sujuu, valtavasti on vielä edessä opittavaa, mutta ei se mitää, nyt jo puhun sata kertaa enemmän ku viikko sitten! 

Kaikki on siis oikein OIKEIN hyvin!



en tiiä miks tää fontti on tällänen, mutta olkoon! En padil pysty korjaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti